FYTA13 Den vetenskapliga metoden |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FYTA13 Den vetenskapliga metoden |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursutvärdering, MNXA09/FYTA13, Den vetenskapliga metoden, VT-2010 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Del 1. Allmänna omdömen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. Allmänt om kursen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vad tyckte du om kursen i allmänhet? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En har kommenterat frågan Betyg = 5 (en kommentar) — Bra alternativ till filosofernas vetenskapsteori-kurser. Även om det blir mycket vetenskapsfilosofi från en vetenskapsmans synvinkel känns nivån på filosofin bra. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B. Litteratur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vad tyckte du om Chalmers "Vad är vetenskap egentligen?" (What is this thing called science?) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En har kommenterat frågan Betyg = 5 (en kommentar) — Bra och "tråkig" bok men i en positiv mening. Tråkig för att Chalmers är nogrann med vad han säger och hur han säger det, men det är precis så som en riktig filosof ska vara! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C. Föreläsningar |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vad tyckte du om Leif Lönnblads föreläsningar? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En har kommenterat frågan Betyg = 5 (en kommentar) — Konstföreläsningen var väldigt bra, Lönnblads entusiasm för både konsten och vetenskapen smittade verkligen av sig! Tycker det är synd att religion fortfarande tas på så stort allvar att den (eller de) får en egen föreläsning, men det är väl så världen ser ut. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vad tyckte du om Magnus Fontes föreläsning? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En har kommenterat frågan Betyg = 3 (en kommentar) — Intressant och Fontes är en bra föreläsare men det kändes ibland som att föreläsningen gick ut på att värva studenter från gymnasieeleverna. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vad tyckte du om Bengt-Olle Bengtssons föreläsningar? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En har kommenterat frågan Betyg = 5 (en kommentar) — Bra upplägg, Bengtsson är avslappnad och säker som föreläsare (trots att han är "kommunist"!). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vad tyckte du om Henrik Jönssons föreläsning? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En har kommenterat frågan Betyg = 4 (en kommentar) — Det var intressant att få en inblick i vad som man egentligen kan göra som vetenskapsman idag men jag tror att det var för hög nivå för gymnasieeleverna. Hade varit intressant med en diskussion om vad induktion egentligen är och om det Jönsson beskriver egentligen är induktion (hur undflyr man induktionsproblemet?). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vad tyckte du om Adam Droppes föreläsning? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D. Diskussionsgrupper |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vad tyckte du om gruppdiskussionerna? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 har kommenterat frågan Betyg = 3 (en kommentar) — Lite dåligt med folk. Betyg = 5 (en kommentar) — Det blev bra diskussioner men ibland var vi inte så många och då blir det mer en dialog än en diskussion som var tanken. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E. Examination |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vad tyckte du om uppsatsskrivandet? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En har kommenterat frågan Betyg = 5 (en kommentar) — Ett bra och nödvändigt inslag i kursen, det är såhär mycket filosofi och tänkande bedrivs. Men tre sidor var lite för kort. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vad tyckte du om seminarierna? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En har kommenterat frågan Betyg = 5 (en kommentar) — Bra övning. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Del 2. Lärandemål |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. Vetenskapshistoria |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten kan ge en övergripande beskrivning av vetenskapshistorien exemplifierad av framväxten av en specifik vetenskaplig teori. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B. Vetenskapsteori |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten kan redogöra för huvuddragen i de vetenskapsteoretiska modeller som framlagts av Popper, Kuhn och Feyerabend. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten kan också redogöra för kritik som framförts mot dessa teorier. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C. Tankeexperiment, fenomenologi och modellbyggande |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten kan redogöra hur tankeexperiment och reella experiment kan samverka med med fenomenologi och modellbyggande i framkomsten av vetenskapliga teorier. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
D. Pseudovetenskap |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten kan självständigt diskutera vad som skiljer god och riktig vetenskap från pseudovetenskap och argumentera mot den senare på ett vetenskapligt och för allmänheten begripligt sätt. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E. Fusk |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten kan diskutera vad som skiljer vetenskapen från charlataneri och rent fusk och kan resonera om hur man som utövare av vetenskap skyddar sig mot dessa avarter. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F. Tro och vetande |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten kan kritiskt diskutera förhållandet mellan tro och vetande, mellan religionens och naturvetenskapens skilda magisterier. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
G. Genusaspekter |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten kan diskutera eventuella ”kvinnliga” och ”manliga” sätt att nalkas vetenskapen och om huruvida vetenskapen är könsneutral. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H. Kreativitet |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenten kan diskutera hur vetenskaplig forskning hör samman med andra skapande aktiviteter som konst, litteratur och musik. Studenten har börjat fundera över vad kreativitet är och hur idéer föds. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I. Exempel på problem som studenten skall kunna lösa efter genomgången kurs |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utifrån en given vetenskaplig teori kunna studera dess uppkomst och relatera den till vetenskapsteoretiska modeller, samt kunna kritiskt diskutera på vilket sätt denna teori är vetenskaplig. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utifrån en given pseudovetenskaplig tes kunna argumentera på ett för allmänheten begripligt sätt hur denna skiljer sig från riktig vetenskap och utifrån detta kritiskt diskutera dess relevans som en beskrivning av verkligheten. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Del 3. Dina egna insatser |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hur mycket tid har du lagt ner på den här kursen (100% betyder 5 veckor, 40 timmar per vecka). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hur många föreläsningar gick du på? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 har kommenterat frågan Betyg = 4 (en kommentar) — Missade 2 Betyg = 5 (en kommentar) — åtta av nio |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hur många diskussionstimmar gick du på? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En har kommenterat frågan Betyg = 4 (en kommentar) — Missade 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hur mycket tid ägnade du åt uppsatsen? (100% = en vecka) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hur mycket ägnade du åt att förbereda ditt föredrag? (100% = en vecka) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommentar | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingen har kommenterat frågan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontaktperson: Leif Lönnblad, Leif.Lonnblad@thep.lu.se Senast ändrad: 2010-05-27 |