|
Den Vetenskapliga Metoden, MNXA19, 7.5hp VT 2020
Muntliga presentationer
Ämnena för seminarierna är tagna från
kursboken. Studenterna arbetar i par och väljer ett ämne att
presentera i ett 20 minuters föredrag:
- Popper och falsifikation
- Kuhn och paradigmer
- Feyerabend och anarki
- Bayes' teorem och utvärdering av hypoteser
- Vad är en naturlag
- Vad är naturvetenskap
Även om presentationerna ska bygga på kursboken ska även material
utanför kursboken inkluderas, t.ex. från någon av böckerna bland
förslagen på extralitteratur. Alla
åhörare har läst boken, så för att fånga deras uppmärksamhet räcker
det inte att rabbla fakta därifrån. Hitta egna exempel för att
konkretisera abstrakta resonemang (bokens exempel har alla hört
förut).
Förbered och repetera presentationen noga. Om projektor används, se
till att bilderna är tydliga och texten läslig. Om projektor inte
används, planera noga vad som ska skrivas på tavlan.
Tanken är att dessa seminarier ska ersätta
regelrätta föreläsningar av kursboken, samt att
studenterna ska få öva sig i muntlig presentation.
Seminarierna kommer att bedömas av studenterna
själva. Varje par av studenter blir tilldelade ett annat pars
presentation att bedöma. Vid bedömningen bör
särskilt följande punkter beaktas:
- Generellt: Känns föredraget ordentligt
genomtänkt och förberett? Är det begripligt för
publiken? Är det intresseväckande?
- Innehåll: Är urvalet från kursboken relevant? Har även
material utanför kursboken använts? Är huvudbudskapet tydligt? Är
abstraktionsnivån lämplig? Ges tillräckligt med relevanta exempel
för att konkretisera abstraktioner? Gavs exempel som inte redan
beskrivits i boken?
- Disposition: Är innehållet
överskådligt? Är det lätt att följa
resonemangen? Finns det en intresseväckande introduktion och
sammanfattande och framåtblickande avslutning?
- Framförande: Är språket anpassat till
situationen? Hör man vad de säger? Läser
föreläsarna innantill? Tar föreläsarna plats
eller gömmer sig? Ser de publiken i ögonen? Finns
bilder/exempel för att hjälpa publiken minnas vad som
sagts? Hur fungerade presentationen på projektorn/tavlan?
Givetvis ska ni även tänka på dessa punkter när ni
förbereder ert eget föredrag - inte bara när ni
kritiserar andras.
Ge gärna positiv kritik. Vid negativ kritik, ge gärna
konkreta exempel på förbättringar.
Seminarierna presenteras måndagen den 10e februari 13-17, samt
tisdagen den 11e februari 13-17 i teorilabbet, teoretisk fysik.
Både presentationen och kritiken är obligatoriska moment i
kursen.
Last Modified $Date: 2019/09/24 18:49:28 $ by Leif Lönnblad webmaster@thep.NOSPAM.lu.se
|