|
Den Vetenskapliga Metoden, MNXA19/SASF10, 7.5hp VT 2020
Uppsatser
Uppsatsen ska vara ca 3 A4 sidor (ca 10 000 tecken) och ska
behandla en av nedanstående böcker ur ett
naturvetenskapligt perspektiv. En student kan även
föreslå andra böcker att utgå ifrån, men
ska i så fall diskutera valet i förväg med
kursledaren.
Formen för uppsatserna ska vara ungefär som en längre
recension/anmälan av en bok i en tidning. Uppsatserna bör
vara upplagda på följande sätt
- Introduktion med beskrivning av den tes (eller de teser) som
drivs i boken.
- Granskning av tesen ur (natur)vetenskapsteoretiskt
perspektiv. Kritisk granskning av något eller några
exempel som används för att stödja tesen (och kanske
utelämnandet av exempel som strider mot tesen). Om tesen i sig
är av vetenskapsteoretisk karaktär, jämför med
andra vetenskapsteoretiska strömningar som beskrivs i Chalmers,
eller i föreläsningarna.
- Avslutning.
Uppsatsen ska skrivas med egna ord. Citat från boken är
givetvis tillåtna, med de ska vara är klart
markerade. Även citat från andra källor är
tillåtna om de är markerade med tydlig och korrekt
referens. Misstanke om otillåtet kopierande av annans text
kommer att anmälas till Rektor.
Uppsatserna kommer att bedömas av studenterna själva. Varje
student blir tilldelad en annan students uppsats och ska inte bara
bedöma slutresultatet, utan även i god tid före
deadline komma med kommentarer till ett nästan färdigt
utkast till uppsatsen. Vid diskussionen av uppsatserna är det
också den student som tidigare kommenterat en uppsats som ska
presentera och bedöma den. I denna bedömningen är det
viktigt att även kommentera hur författaren har tagit
hänsyn till de kommentarer som tidigare givits på utkastet.
Vid bedömningen av utkast och färdig uppsats bör
särskilt följande punkter beaktas
- Generellt: Känns uppsatsen ordentligt
genomtänkt? Är innehållet anpassat till den
tänkta läsaren? Är texten
intressant att läsa?
- Innehåll: Är beskrivningen av boken klar och
koncis? Får man en bra uppfattning om boken? Är referat
och citat ur boken relevanta? Framgår skribentens
åsikter om boken?
- Disposition: Är det lätt att överblicka
innehållet? Ger inledningen en klar bild av hur uppsatsen
är upplagd? Är rubrikerna relevanta och
intresseväckande? Är styckeindelningen vettig? Ger
avslutningen en relevant sammanfattning?
- Genomförande: Är språket anpassat till
innehållet? Är inledningen intresseväckande? Ges bra
argument för skribentens åsikter om boken? Är
uppsatsen ordentligt korrekturläst?
Givetvis ska ni även tänka på dessa punkter när
ni skriver er egen uppsats - inte bara när ni kritiserar andras.
Ge gärna positiv kritik. Vid negativ kritik, ge gärna
konkreta exempel på förbättringar.
- Val av bok ska meddelas
via Canvas system senast
tisdagen den 4e februari, 12:00.
- Ett nästan färdigt utkast till uppsatserna ska skickas
som PDF-fil med e-post till den student som utsetts att
kommentera uppsatsen, samt lämnas in till
till Canvas senast
måndagen den 2e mars, 12:00.
- Kommentarerna på utkastet ska skickas med e-post till
författaren och laddas upp
i Canvas.
senast fredagen den 6e mars, 12:00.
- De färdiga uppsatserna ska vara uppladdade som PDF-fil
i Canvas samt skickade med
e-post till den student som utsetts att kommentera
uppsatsen senast torsdagen den 12e mars, 12:00.
- Diskussionen av uppsatserna sker måndagen den 16e (13-17) och
tisdagen den 17e mars (13-16). För att diskussionerna ska bli
givande är det viktigt att alla studenter läser
igenom alla uppsatser i förväg.
Både uppsatsskrivandet och kritiken är obligatoriska moment
i kursen.
Förslag på böcker som kan behandlas
- Science, Order, and Creativity (second edition)
David
Bohm and F. David Peat [Routledge (2000)]
- The Golem - What You Should Know about Science (second
edition)
Harry Collins and Trevor Pinch [Cambridge
University Press (1998)]
- Not even wrong : the failure of string theory and the
continuing challenge to unify the laws of physics
Peter Woit [Jonathan Cape (2006)]
- The trouble with physics : the rise of string theory, the fall
of a science, and what comes next
Lee Smolin
[Houghton Mifflin Co. (2006)]
- The God delusion
Richard Dawkins
[Houghton Mifflin Co. (2006)]
- The Gospel of the Flying Spaghetti Monster
Bobby Henderson [(2006)]
- Making Science: Between Nature and Society
Stephen Cole
- Representing and intervening : introductory topics in the
philosophy of natural science
Ian Hacking
[Cambridge University Press (1983)]
- Science of science and reflexivity
Pierre Bourdieu
[University of Chicago Press (2004)]
- Primate visions : gender, race and nature in the world of
modern science
Donna Haraway [Verso (1992)]
- Modest_Witness@Second_Millennium.FemaleMan©_Meets_OncoMouse:
feminism and technoscience
Donna J. Haraway
[Routledge (1997)]
- Simians, cyborgs, and women : the reinvention of nature
Donna J. Haraway
[Routledge (1991)]
- Impossibility: The limits of science and the science of limits
John D. Barrow
[Oxford University Press (1998)]
- Paradoxen som försvann (Where does the weirdness go?)
David Lindley
[Studentlitteratur (2002), BasicBooks (1996)]
- A different universe
Robert B Laughlin
[Basic Books (2005)]
- Theories on the Scrap Heap
John Losee [ University of Pittsburgh Press (2005)]
- Theories of Scientific Progress
John Losee [Routledge (2003)]
- The Cosmic Landscape
Leonard Susskind
[Hachetter Book Group (2006)]
- What is life?
Erwin Schrödinger
[Cambridge University Press (1992)]
- A Third Window: Natural Life beyond Newton and Darwin
Robert Ulanowicz
[Templeton Press (2009)]
- At home in the Universe
Stuart Kauffman
[Oxford University Press (1995)]
- Meeting the universe halfway : quantum physics and the
entanglement of matter and meaning
Karen Brad
[Durham, N.C. ; Duke University Press (2007)]
- Is Science Multicultural? Postcolonialisms, Feminisms, and
Epistemologies
Sandra Harding
[Bloomington: Indiana University Press (1998)]
- The Science Question in Feminism
Sandra Harding
[Ithaca: Cornell University Press (1986)]
- Common science? : women, science, and knowledge
Jean Barr and Lynda Birke
[Bloomington, In : Indiana University Press (1998)]
- A world without women : the Christian clerical culture of
Western science
David F Noble
[Oxford University Press (1993)]
- Love, power and knowledge : towards a feminist transformation
of the sciences
Hilary Rose
[Cambridge, Polity (1994)]
- Sexual science : the Victorian construction of womanhood
Cynthia Eagle Russett
[Cambridge, Mass., Harvard Univ. Press (1989)]
- Nature's body: gender in the making of modern science
Londa Schiebinger
[Boston: Beacon, cop. (1993)]
- Science and an African logic
Helen Verran
[Chicago: University of Chicago Press (2001) (mathematics)]
- Vetenskapsteori.se
Paul KT Persson
[Detta är ingen bok, utan en webb-plats om vetenskapsteori som
bl.a. påstår att kursen "Den vetenskapliga metoden" på Lunds universitet är antivetenskaplig]
Last Modified $Date: 2019/09/24 18:49:28 $ by Leif Lönnblad webmaster@thep.NOSPAM.lu.se
|